Prostě tu jezdíme s cookies.

 

Slapaci kolo na facebooku jsme také na googlu +

 


Novinky na email?

Přihlaste svůj email ZDARMA.

 

 
 

KONTAKTY

Progress mode s.r.o.
Zitkova 784/5
41201 Litoměřice
tel: 704432882
info(a)slapacikolo.cz

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

vaše cena 80 Kč
na objednání
vaše cena 4 799 Kč
na objednání

Výběr cyklistické duše


Správný výběr cyklistické duše:

Prvním kritériem při výběru správné duše pro cyklistické kolo, je určení výběru ventilku a případně jeho délky. Můžete se řídit vaši stávající duší, pokud ji máte. Je to asi nejrychlejší a nejednoduší způsob. Pokud se podle staré duše řídit nemůžete, je potřeba se podívat na ráfek kola. Změřit díru pro vstup ventilku a podívat se na profil ráfku. Pokud neznáte velikost duše, rovnou si přeměřte i obvod a šířku ráfku, případně se podívejte, zda není na ráfku uveden nějaký údaj.

Ventilek Dunlop pro cyklistické duše

DV = Dunlop ventilek je nevíce používaný po celém světě. Většina uživatelů zná tento ventilek a má pro něj doma i nástavec do hustilky. Vnitřek lze snadno vyměnit, a také při výměně duše nebo pláště, je možné rychle vypustit vzduch, dýky vytažení celého ventilku. Na druhou stranu je nutné před aplikací do nebo z ráfku odstranit zajišťovací matici a pojistný kroužek, což zpomaluje montáž.
S tímto ventilkem nelze kontrolovat tlak vzduchu, jelikož to neumožnuje zpětny ventil.

Můžete se také setkat s názvem typu ventilku: Woods, Fahrrad

Sclaverand ventilek pro cyklistické duše

SV = Sclaverand ventilek je užší než DV nebo AV ventilek, má pouhých 6mm proto je nutné, aby byl zvolen pouze v případě, že máte ráfek s malým otvorem. Výhodou je také jeho váha, která je o 4-6g lehčí, proto je také používán závodními jezdci. 
Výhodou tohoto ventilku je jednoduchá montáž, obsluha při výměně a servisu. Tento ventilek díky svému úzkému profilu, může dělat ze začátku problém s obsluhou a při násilném použití nebo špatnému nástavci na huštění dojít k jeho ohnutí nebo poškození .

Ventilek se snadno vejde i do ráfků s širokým otvorem (8mm), ale díky vůli je zvýšená pravděpodobnost zlomení, proříznutí nebo vytržení ventilku z duše.

Můžete se také setkat s názvem typu ventilku: Presta

Auto ventilek do cyklistických duší

AV = Auto ventilek je používán na straších kolech, motocyklech, vozících, a BMX kolech. Jeho výhodou je, že může být nahuštěny na každé čerpací stanici. Jeho montáž je jednoduchá a nevyžaduje žádné zvláštní zacházení.

Můžete se také setkat s názvem typu ventilku: Schrader

Regina ventilek pro cyklistické kola

RV = Regina ventilek pro cyklistické kola. Je používán nejvíce Italskými a Francouzkými cyklisty.

Můžete se také setkat s názvem typu ventilku: Italian

 

Teď když víte jaký ventilek vybrat, je potřeba určit také vhodný rozměr duše. Nebojte se, není to tak složité, jak to na první pohled vypadá. Pokud tedy opět neznáte původní velikost duše, dá se určit podle údajů na plášti kola, případně přeměřením ráfku. Díky pružnosti duše, je vždy možné jednu duši použít na více rozměrů ráfku. Jejich rozpětí vždy na duši výrobce uvádí. Jak v palcích tak v ETRTO.

Co je to ETRTO?  European Tire and Rim Technical Organisation (tedy evropská norma), které udává šířku a vnitřní průměr v milimetrech. Například máte rozměr ETRTO 57-406, to znamená, že je šířka 57mm a vnitřní průměr 622mm.

Další údaj, který můžete na plášti najít je anglický rozměr v palcích. Udává přibližný vnější průměr pláště a jeho šířku, např. 28x1,4“. Někdy se lze setkat s vyjádřením průměru nikoliv v podobě desetinného čísla, ale zlomku, tedy např. 28x1.5/8

Třetím standardem je francouzský rozměr, který udává přibližný vnější průměr a šířku pláště. Tedy máme třeba plášť kde je uvedeno 700x35C. Písmeno C nám označuje vnitřní průměr, tedy 622 mm, A druhá hodnota je opět šířka. Toto označení se používá hlavně v silniční cyklistice.

I když je duše flexibilní a většinou je schopná svůj rozměr několikanásobně zvětšit nepodceňujte to a zvolte vždy tu správnou velikost. Jestliže by byla duše příliš tenká, nevyplnila by dostatečně celý prostor pláště, což by se projevilo na jízdních vlastnostech kola. Naopak zase příliš silná duše, může tvořit přehyby, které přivodí při jízdě rychle defekt nebo už při samotném nasazování pláště.

No a nakonec je také možné někdy zvolit i provedení samotné duše. V dnešní době nabízejí výrobci i řadu odlehčených duší, což je vhodné pro závodní cyklisty, nebo jako alternativní náhradu do vaší kapsy na kolo nebo batohu, aby vám nerostla celková zátěž. Samozřejmě i naopak, jsou dneska vyráběny i pevnější a silnější duše vhodné pro náročné terény a Downhill jezdce. V neposlední řadě i duše, které jsou schopné se sami zalepit v případě nepatrné závady, nebo jsou i odolné proti propíchnutí samotnému.

V našem eshopu naleznete širokou škálu rozměrů a výrobců duší a plášťů jako jsou Continental, Schwalbe, Maxxis, Michelin, CST, Rubena, XLC, Hutchinson. Můžete použít filtr a vyhledávání podle parametrů, jako je celková velikost, typ a délka ventilku. Klikněte zde pro ryhlí přesun do kategorie cyklistických duší.

Nezapomeňte také na kontrolu vnitřního ochranného pásku ráfku, respektive duše. Tento pásek slouží jako ochrana před poškozením od drátů výpletu a nepatrným nečistotám. Vždy vybírejte správnou šířku. Mějte na paměti, že při V profilu ráfku se páska „zlomí“ do vnitřního prostoru.

Koupit nové si samozřejmě můžete i v našem eshopu.

 

Často kladené otázky:

Je nutná matice ventilku na ráfku?

Matice fixuje ventil v ráfku. Samozřejmě vám bude fungovat duše, i když ventilek nezajistíte. Toto však sebou nese některé rizika. Ventilek se vám může „schovat“ dovnitř ráfku při defektu nebo samotném dofukovaní kola. V některém případě může být vydáván kovový zvuk třením o ráfek. Zajišťovací matice, by mělo být prováděno lehce rukou, v žádném případě nepoužívejte kleště nebo nadměrnou sílu. Hrozí tak vytržení ventilku.

Co způsobuje odtrhnutí ventilku?

Víše zmiňovaná otázka. Ale také pokud použijete SV ventilek do ráfku s otvorem cca 8mm, tím je ventil volný a může lehce dojít díky ostré hraně ráfku k odříznutí.
Může se to také stát v případě proklouznutí pneumatiky. Neustálé zlepšování výkonnosti brzd a nízkých tlaků pneumatik, často způsobí, že pneumatika proklouzne na ráfku.


Přihlašte svůj email ZDARMA a mějte jako první přehled o slevách, novinkách a akcích na cyklistické zboží.

Šlapací Kolo - www.slapacikolo.cz - texty, stejně jako obrázky a naše videa jsou chráněny autorským zákonem. Jakékoli použití a kopírování bez našeho souhlasu je přísně zakázáno. Jakékoliv porušení autorského práva bude trestně stíháno.



NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

 

Se zpracováním osobních údajů můžete vyjádřit námitku úpravou svých preferencí ochrany soukromí.