- Kategorie blogu
- Novinky
- Recenze
- Jak správně vybrat...
- 100+1 cyklomýtů
- Jak na servis kola
- Štítky blogu
- Merida
- duše
- schwalbe
- kolo
- Shimano
- michelin
- maxxis
- continetal
- elektrokola
- řazení
- hutchinson
- celodpružené
- full
- trail
- duše na kolo
- 2023
- Bottecchia
- XLC
- imac
- e7000
- e-bike
- 100+1 cyklomýtů
- STePS
- výběr kola
- mtb
- horské
- elektrokolo
- cyklo
- jaké kolo
- DEORE XT Di2
- bezdrátové
- sedlovky
- Magura
- ONE-FORTY
- kola
- enduro
- 2022
- jak vybrat kolo
- STeps
- EP8
- onlyone
- Rock Machine
- Kellys
- DEMA
- Qu-Ax
- Viva
- jednokolka
- Vittoria
- ventilek
Na kolo
Komponenty
Pro cyklisty
Komponenty E-bike
Servis a údržba
Přeprava a skladování
Na doma
- Ostatní sport
Ostatní


- Úvod
- Návody a rady
- Jak správně vybrat...
- Výběr správné cyklistické duše
Výběr správné cyklistické duše
Správný výběr duše pro jizdní kolo:
Prvním krokem při výběru správné duše pro cyklistické kolo, je určení výběru ventilku a případně jeho délky. Můžete se řídit vaši stávající duší, pokud ji máte. Je to asi nejrychlejší a nejednoduší způsob. Pokud se podle staré duše na kolo řídit nemůžete, je potřeba se podívat na ráfek kola. Změřit díru pro vstup ventilku a podívat se na to jakou máte doma pumpičku na kolo, reslektivě pro jaké ventilky.
Teď když víte jaký ventilek vybrat, je potřeba určit také vhodný rozměr duše. Nebojte se, není to tak složité, jak to na první pohled vypadá. Pokud tedy opět neznáte původní velikost duše, dá se určit podle údajů na plášti kola, případně přeměřením ráfku. Díky pružnosti duše, je vždy možné jednu duši použít na více rozměrů plášťů. Jejich rozpětí vždy na duši výrobce uvádí. Jak v palcích tak v ETRTO.
Co je to ETRTO?
European Tire and Rim Technical Organisation (tedy evropská norma), které udává šířku a vnitřní průměr v milimetrech. Například máte rozměr ETRTO 57-622, to znamená, že je šířka 57mm a vnitřní průměr 622mm.
Další údaj, který můžete na plášti najít je anglický rozměr v palcích. Udává přibližný vnější průměr pláště a jeho šířku, např. 28x1,4“. Někdy se lze setkat s vyjádřením průměru nikoliv v podobě desetinného čísla, ale zlomku, tedy např. 28x1.5/8
Třetím standardem je francouzský rozměr, který udává přibližný vnější průměr a šířku pláště. Tedy máme třeba plášť kde je uvedeno 700x35C. Písmeno C nám označuje vnitřní průměr, tedy 622 mm, A druhá hodnota je opět šířka. Toto označení se používá hlavně v silniční cyklistice.
I když je duše flexibilní a většinou je schopná svůj rozměr několikanásobně zvětšit nepodceňujte to a zvolte vždy tu správnou velikost. Jestliže by byla duše příliš tenká, nevyplnila by dostatečně celý prostor pláště, což by se projevilo na jízdních vlastnostech kola. Naopak zase příliš silná duše, může tvořit přehyby, které mohou způsobyt při samotné jízdě defekt nebo už při samotném nasazování pláště.
No a nakonec je také možné někdy zvolit i provedení samotné duše. V dnešní době nabízejí výrobci i řadu odlehčených duší, což je vhodné pro závodní cyklisty. Případně jako alternativní náhrada do vaší kapsy na kolo nebo batohu, aby jste zbytečně nevozili zátěž. Samozřejmě i naopak, jsou dneska vyráběny i pevnější a silnější duše vhodné pro náročné terény a Downhill jezdce. V neposlední řadě i duše, které jsou schopné se sami zalepit v případě nepatrné závady, nebo jsou i odolné proti propíchnutí samotnému.
V našem eshopu naleznete širokou škálu rozměrů a výrobců duší a plášťů jako jsou Continental, Schwalbe, Maxxis, Michelin, CST, Rubena, XLC, Hutchinson. Můžete použít filtr a vyhledávání podle parametrů, jako je celková velikost, typ a délka ventilku. Klikněte zde pro rychlý přesun do kategorie cyklistických duší.
Nezapomeňte také na kontrolu vnitřního ochranného pásku ráfku, respektive duše. Tento pásek slouží jako ochrana před poškozením od drátů výpletu a nepatrným nečistotám. Vždy vybírejte správnou šířku. Mějte na paměti, že při V profilu ráfku se páska „zlomí“ do vnitřního prostoru.
Koupit nové si samozřejmě můžete i v našem eshopu.
Často kladené otázky:
Je nutná matice ventilku na ráfku?
Matice fixuje ventil v ráfku. Samozřejmě vám bude fungovat duše, i když ventilek nezajistíte. Toto však sebou nese některé rizika. Ventilek se vám může „schovat“ dovnitř ráfku při defektu nebo samotném dofukovaní kola. V některém případě může být vydáván kovový zvuk třením o ráfek. Zajišťovací matice, by mělo být prováděno lehce rukou, v žádném případě nepoužívejte kleště nebo nadměrnou sílu. Hrozí tak vytržení ventilku.
Co způsobuje odtrhnutí ventilku?
Víše zmiňovaná otázka. Ale také pokud použijete SV ventilek do ráfku s otvorem cca 8mm, tím je ventil volný a může lehce dojít díky ostré hraně ráfku k odříznutí.
Může se to také stát v případě proklouznutí pneumatiky. Neustálé zlepšování výkonnosti brzd a nízkých tlaků pneumatik, často způsobí, že pneumatika proklouzne na samotném ráfku.
Přihlašte svůj email ZDARMA a mějte jako první přehled o slevách, novinkách a akcích na cyklistické zboží.
Šlapací Kolo - www.slapacikolo.cz - texty, stejně jako obrázky a naše videa jsou chráněny autorským zákonem. Jakékoli použití a kopírování bez našeho souhlasu je přísně zakázáno. Jakékoliv porušení autorského práva bude trestně stíháno.