Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Nakupte ještě za 2 000,00 Kč a máte dopravu ZDARMA
  1. Úvod
  2. Návody a rady
  3. Jak správně vybrat...
  4. Výběr správné cyklistické duše
11.11.2016

Výběr správné cyklistické duše

Správný výběr duše pro jizdní kolo:

 

Prvním krokem při výběru správné duše pro cyklistické kolo, je určení výběru ventilku a případně jeho délky. Můžete se řídit vaši stávající duší, pokud ji máte. Je to asi nejrychlejší a nejednoduší způsob. Pokud se podle staré duše na kolo řídit nemůžete, je potřeba se podívat na ráfek kola. Změřit díru pro vstup ventilku a podívat se na to jakou máte doma pumpičku na kolo, reslektivě pro jaké ventilky.

 

Ventilek Dunlop pro cyklistické duše

DV = Dunlop ventilek je nevíce používaný po celém světě. Většina uživatelů zná tento ventilek a má pro něj doma i nástavec do hustilky. Vnitřek lze snadno vyměnit, a také při výměně duše nebo pláště, je možné rychle vypustit vzduch, díky vytažení celého ventilku. Na druhou stranu je nutné před aplikací do ráfku a opačně, odstranit zajišťovací matici a pojistný kroužek, což zpomaluje celkovou montáž.
S tímto ventilkem nelze kontrolovat tlak vzduchu, jelikož to neumožnuje zpětny ventil.

Můžete se také setkat s názvem typu ventilku: Woods, Fahrrad

Sclaverand ventilek pro cyklistické duše

SV = Sclaverand ventilek je užší než DV nebo AV ventilek, má průměr pouhých 6mm proto je nutné, aby byl zvolen pouze v případě, že máte ráfek s malým otvorem. 

Výhodou je také jeho váha, která je o 4-6g lehčí, proto je především používán závodními jezdci na silničních kolech. 
Další praktická výhoda tohoto ventilku je jednoduchá montáž při výměně a servisu. Tento ventilek díky svému úzkému profilu, může dělat ze začátku problém s huštěním malé hustilky bez hadičky. Snadno pak dojde neopatrnou manipulací nebo špatnému nástavci na huštění k jeho ohnutí nebo poškození.

Ventilek se snadno vejde i do ráfků s širokým otvorem (8mm), ale díky vůli je zvýšená pravděpodobnost zlomení, proříznutí nebo vytržení ventilku z duše. Toto snadno ale vyřeší dokoupení kroužku s konusem který zapadne do větších otvoru a fixuje ventilek ve správné pozici.

Můžete se také setkat s názvem typu ventilku: Presta

Auto ventilek do cyklistických duší

AV = Auto ventilek je používán na straších kolech, motocyklech, vozících, BMX a Downhill kolech. Jeho výhodou je, že může být nahuštěny na každé čerpací stanici. Jeho montáž je jednoduchá a nevyžaduje žádné zvláštní zacházení.

Nevýhoda je nutnost dalšího nářádi na výměnu nebo povolení ventilku. Často se setkáte s čepičkou, která má z jedné strany klič pro uvolnění ventilku. Nebo se dají zakoupit samotné klíče.

Můžete se také setkat s názvem typu ventilku: Schrader

Regina ventilek pro cyklistické kola

RV = Regina ventilek pro cyklistické kola. Je používán nejvíce Italskými a Francouzkými cyklisty.

Můžete se také setkat s názvem typu ventilku: Italian

  

Teď když víte jaký ventilek vybrat, je potřeba určit také vhodný rozměr duše. Nebojte se, není to tak složité, jak to na první pohled vypadá. Pokud tedy opět neznáte původní velikost duše, dá se určit podle údajů na plášti kola, případně přeměřením ráfku. Díky pružnosti duše, je vždy možné jednu duši použít na více rozměrů plášťů. Jejich rozpětí vždy na duši výrobce uvádí. Jak v palcích tak v ETRTO.

 

Co je to ETRTO?  

European Tire and Rim Technical Organisation (tedy evropská norma), které udává šířku a vnitřní průměr v milimetrech. Například máte rozměr ETRTO 57-622, to znamená, že je šířka 57mm a vnitřní průměr 622mm.

 

Další údaj, který můžete na plášti najít je anglický rozměr v palcích. Udává přibližný vnější průměr pláště a jeho šířku, např. 28x1,4“. Někdy se lze setkat s vyjádřením průměru nikoliv v podobě desetinného čísla, ale zlomku, tedy např. 28x1.5/8

 

Třetím standardem je francouzský rozměr, který udává přibližný vnější průměr a šířku pláště. Tedy máme třeba plášť kde je uvedeno 700x35C. Písmeno C nám označuje vnitřní průměr, tedy 622 mm, A druhá hodnota je opět šířka. Toto označení se používá hlavně v silniční cyklistice.

  

I když je duše flexibilní a většinou je schopná svůj rozměr několikanásobně zvětšit nepodceňujte to a zvolte vždy tu správnou velikost. Jestliže by byla duše příliš tenká, nevyplnila by dostatečně celý prostor pláště, což by se projevilo na jízdních vlastnostech kola. Naopak zase příliš silná duše, může tvořit přehyby, které mohou způsobyt při samotné jízdě defekt nebo už při samotném nasazování pláště.

  

No a nakonec je také možné někdy zvolit i provedení samotné duše. V dnešní době nabízejí výrobci i řadu odlehčených duší, což je vhodné pro závodní cyklisty. Případně jako alternativní náhrada do vaší kapsy na kolo nebo batohu, aby jste zbytečně nevozili zátěž. Samozřejmě i naopak, jsou dneska vyráběny i pevnější a silnější duše vhodné pro náročné terény a Downhill jezdce. V neposlední řadě i duše, které jsou schopné se sami zalepit v případě nepatrné závady, nebo jsou i odolné proti propíchnutí samotnému.

  

V našem eshopu naleznete širokou škálu rozměrů a výrobců duší a plášťů jako jsou Continental, Schwalbe, Maxxis, Michelin, CST, Rubena, XLC, Hutchinson. Můžete použít filtr a vyhledávání podle parametrů, jako je celková velikost, typ a délka ventilku. Klikněte zde pro rychlý přesun do kategorie cyklistických duší.

  

Nezapomeňte také na kontrolu vnitřního ochranného pásku ráfku, respektive duše. Tento pásek slouží jako ochrana před poškozením od drátů výpletu a nepatrným nečistotám. Vždy vybírejte správnou šířku. Mějte na paměti, že při V profilu ráfku se páska „zlomí“ do vnitřního prostoru.

Koupit nové si samozřejmě můžete i v našem eshopu.

  

Často kladené otázky:

 

Je nutná matice ventilku na ráfku?

Matice fixuje ventil v ráfku. Samozřejmě vám bude fungovat duše, i když ventilek nezajistíte. Toto však sebou nese některé rizika. Ventilek se vám může „schovat“ dovnitř ráfku při defektu nebo samotném dofukovaní kola. V některém případě může být vydáván kovový zvuk třením o ráfek. Zajišťovací matice, by mělo být prováděno lehce rukou, v žádném případě nepoužívejte kleště nebo nadměrnou sílu. Hrozí tak vytržení ventilku.

 

Co způsobuje odtrhnutí ventilku?

Víše zmiňovaná otázka. Ale také pokud použijete SV ventilek do ráfku s otvorem cca 8mm, tím je ventil volný a může lehce dojít díky ostré hraně ráfku k odříznutí.
Může se to také stát v případě proklouznutí pneumatiky. Neustálé zlepšování výkonnosti brzd a nízkých tlaků pneumatik, často způsobí, že pneumatika proklouzne na samotném ráfku.

  


Přihlašte svůj email ZDARMA a mějte jako první přehled o slevách, novinkách a akcích na cyklistické zboží. 

Šlapací Kolo - www.slapacikolo.cz - texty, stejně jako obrázky a naše videa jsou chráněny autorským zákonem. Jakékoli použití a kopírování bez našeho souhlasu je přísně zakázáno. Jakékoliv porušení autorského práva bude trestně stíháno.


Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
 

Adresa prodejny:

Šlapací kolo - Progress Mode s.r.o.
Zítkova 784/5
41201, Litoměřice
(vedle pivovaru Labuť)

Proč nakoupit u nás?

Pro věrné zákazníky máme mnoho výhod.

  • Pro nově registrované SLEVA 5%
  • Čím více nakoupíte tím větší slevu získáte - až 27%
  • Doprava ZDARMA při objednávce nad 2.000,-
  • Sleva 2% při platbě předem
  • Platba online kartou v zabezpečeném prostředí
  • U nás skladem znamená opravdu skladem
  • ZÁRUKA 5 let téměř na celý sortiment
  • Nabízíme celý sortiment výrobců
Rychlý kontakt
Po-Pá 8-18
Všechny obrázky a texty jsou chráněny autorským právem
 
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.