- Kategorie blogu
- Novinky
- Recenze
- Jak správně vybrat...
- 100+1 cyklomýtů
- Jak na servis kola
- Štítky blogu
- Merida
- duše
- schwalbe
- kolo
- Shimano
- michelin
- maxxis
- continetal
- elektrokola
- řazení
- hutchinson
- celodpružené
- full
- trail
- duše na kolo
- 2023
- Bottecchia
- XLC
- imac
- e7000
- e-bike
- 100+1 cyklomýtů
- STePS
- výběr kola
- mtb
- horské
- elektrokolo
- cyklo
- jaké kolo
- DEORE XT Di2
- bezdrátové
- sedlovky
- Magura
- ONE-FORTY
- kola
- enduro
- 2022
- jak vybrat kolo
- STeps
- EP8
- onlyone
- Rock Machine
- Kellys
- DEMA
- Qu-Ax
- Viva
- jednokolka
- Vittoria
- ventilek
Na kolo
Komponenty
Pro cyklisty
Komponenty E-bike
Servis a údržba
Přeprava a skladování
Na doma
- Ostatní sport
Ostatní


- Úvod
- Návody a rady
- 100+1 cyklomýtů
- Horské kolo je nejlepší!
Horské kolo je nejlepší!
Horské kolo je nejlepší! Protože ho mají všichni? Tedy většina!!!
Už asi nezjistíme kdo tento mýtus nebo trend vpustil do světa české cyklistiky. Možná nějaký prodejce nebo to byla jen lidská šuškanda.
To platilo možná krátce po revoluci, kdy už nikdo nechtěl vlastnit nic socialistického. Tak všichni měnili Liberty, Esky, Favority a Ukrajiny za nové kola. A na trhu zas tak velký výběr nebyl.
V dnešní konzumní době je nabídka tak ohromná, že si můžete vybrat daleko pohodlnější a komfortnější jízdní kolo než je to horské.
Pojďte se zamyslet! Proč to nazýváme horské kolo?
Je to překlad slova MTB neboli Mountain bike. Tedy z angličtiny přeloženo jako kolo do hor.
Zamyslete se po druhé!
Ano je to kolo do horského prostředí. Tedy vhodné do kopců a zdolávání přírodních překážek.
Co vám pro běžné ježdění může přinést?
Uživateli, který jezdí převážně po městě, silnici a cyklostezce a občas zabrousí na lesní nebo polní cestu?
Popravdě nic! Je to jen trend který se tu zkrátka prosadil.
Výrobci a vývojáři samozřejmě reaguji na vaši potřebu a světové trendy. Proto lze dnes pořídit horské kolo na 29" kolech a poměru převodu do těžka (méňe se po rovině našlapete).
To ale stále nic nemění na geometrii kola a hlavně posedu. Na typu tohoto kola sedí jezdec v poloze vůči zemi 15° až 30° (platí i u silniček). U trekových je to 30° až 60° a městské kola mají posed 60° až 70°.
Navíc MTB kola nemají až tak snadnou možnost nastavení sklonu představce (krk co drží řidítka) a samotných řídítek.
Spousty lidí si pak stěžuje, že je bolí kostrč a ruce. Kupuji si vložky do kalhot a velké sedla. Ale problém je právě v samotném posedu na kole. Zkratka na horském kole jsou rovná a široká řidítka a úzké sedlo.
Vždyt je ale rám pevnější!
Další mýtus je, že má horské kolo pevnější rám. Opět je to hloupost. Technologie a materiál rámu je přenášen i do ostatních kategorií cyklistiky. Vždy záleží na modelu a výrobci.
Ono trekové kola má většinou nosnost 140 kg oproti horskému kde je normován na 120 kg!
Potřebuji co nejlehčí kolo!?
A v neposlední řadě je tu módní záležitostí karbonové kolo. Ano rám je díky materiálům a technologiim lehčí, pružnější, ale není nerozbytný.
Opět jsou zde úskalí, která si hned neuvědomují zákazníci při koupi a narazí na ně až časem.
- Budete chtít za pár let vozit na kole v sedačce dítě? Kam jej dáte?
- Pojedete na delší túru s batohy? Kam připevnit nosič?
- Chcete stojánek? Na to na 99% zapomeňte!
Taktéž pokud zvolíte silničku, gravel, nebo i některá fitness či crossová kola, je zde většinou karbonová vidlice která oproti odpružené váží i o 2kg méně!
Tedy váhu kola snížíte i pořízením kola v hliníku které bude mít pod 10kg v případě fitness nebo gravel kola a to díky jiným komponentům.
Rád se našlapu!
S vývojem cyklistiky tu máme nyní "standardy" převodu jako 1x12, 1x11, 2x12 nebo 2x12. Všichni to chtějí protože je to lepší. Ano zase to má ale své pro a proti.
Snadný příklad MTB kolo na 29" pláštích s převody 2x11 určitě nepojede stejně jako silnička, gravel nebo trekové kolo s 2x11 nebo i 2x10 a 9!
Jakto? No jelikož na MTB budete mít vpředu převodník o max 36-38 zubech. Na víše zmiňované alternativě bude nejvěstší převodník 52, 50, 48, 44 zubů podle typu klik a kola.
A ano i vzadu bude mít MTB 11 až 42, 45, 46, 51 což je tedy převod spíš dělaný do lehka pro snadné zdolání překážek a pohyb v terénu. U trekových, silničních kol, gravelu se setkáte spíše s 11 až 28, 32, 34, 36 a více.
Tedy jinými slovy MTB je spíš do lehka a ostatní kola mají převody do rychla. Tedy logicky se našlapete méně a pojedete jako vítr.
Každý člověk má své požadavky potřeby a přání. Samozřejmě pokud si přejete horské kolo, rádi vám jej také prodáme. Stejně jako i ostatní kategorie v naši nabídce.
![]() | ![]() | ![]() |
Ale je důležité zvážit si všechna pro a proti. Kde budete jezdit, co od kola očekáváte. Více o výběru kola naleznete v našem článku zde >>>