<< 📢⏰ Aktuální provozní doba a Dodání do Vánoc 🎄🎁>>

Logo
Potřebujete poradit se zbožím z našeho eshopu? Zavolejte
(Po-Pá, 9-16 hod.)
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Blog
Nová sedlovka MAGURA VYRON MDS-V3 Vario Dropper
16.11.2022 Novinky
Nová sedlovka MAGURA VYRON MDS-V3 Vario Dropper
Před šesti lety zahájila MAGURA novou éru elektronicky řízených komponentů jízdních kol. MAGURA VYRON byla první teleskopická sedlovka vybavená bezdrá... číst celé
Nová Merida ONE-FORTY 2023
26.09.2022 Novinky
Nová Merida ONE-FORTY 2023
ONE-FORTY je navrženo tak, aby bylo velmi schopnou trailovou zbraní, která si s jistotou poradí v terénu, aniž by jezdce unavila nebo se cítil pomalý ... číst celé
Zobrazit všechny články

Jaké si vybrat kolo?

JAKÉ VYBRAT JÍZDNÍ KOLO?

Chcete začít jezdit na kole, ale nejste si jisti, jaké vybrat? Nebo vybíráte poprvé své úplně nové kolo? Na internetu je hodně informací a hlavně pozor, placených článků, které nechtějí pomoci s výběrem kola, ale přivést vás na nějakou konkrétní (zaplacenou) značku.

Tento článek je určen hlavně pro ty, kteří se neorientují v cyklistické hantýrce a nemají přehled co se na trhu nabízí. A že toho za poslední roky je.

Snad vám náš průvodce výběrem jízdního kola pomůže se rozkoukat a rozhodnout nakoupit třeba u nás. Kolo nekupujete každý den a vyplatí se dobře si nákup rozmyslet, aby vám kolo sloužilo co nejlépe a nejdéle.

Značka kola je často považována a posuzována při výběru, to je ale pouze mýtus, který se nese internetem a bohužel je i zaryt do hlav našeho národa.
Značka kola je pouze reklamní samolepka a nedělá ještě z kola to nejlepší na trhu, i když vám to každý prodejce nebo příznivec bude tvrdit. Každý výrobce má horší = levná nebo lepší = dražší kola. 

Tedy to platí ve většině případů. Není dnes žádným tajemstvím, že jsou ve světe tři velcí výrobci rámů, kde si nechává většina značek rámy dělat. Nebo spíše nakupují již vyhotovené produkty, proto není náhodou, že jsou některé rámy různých značek stejné a liší se jen barvou a výbavou. Z naší nabídky je to v podstatě podobné. Pouze značky Merida a Bottecchia, si rámy navrhují a dělají sami, proto se tak liší od konkurence. U některých prémiových modelů si také vyvíjí některé značky vlastní rámy nebo alespoň spolupracují s výrobcem rámu. U nás to je třeba značka Kellys a Rock Machine.

Ostatní komponenty jako je řazení, brzdy, vidlice, sedačky už jsou totožné nebo velmi podobné u kol napříč značkami, jelikož je převážně dodávají výrobci Shimano, Sram, FSA, Novatec, Face, Clarks, atd.. Díky nedostatkům na trhu v době pandemie Covid se na trh dostalo mnoho dalších, méně známých ale zato kvalitních značek. Samozřejmě marketové a čínské kopie do toho nepočítáme, myslíme jen alespoň známé nebo kvalitní značky.

Takže se pak výrobce snaží zaujmout třeba právě tím, že je kolo vybaveno konkrétní značkou komponent a nebo i celou sadou v dané řadě.

Dalším prodejním argumentem je, že si lidé kupují „české kolo“. Tento názor nezastávám, jelikož to, že kolo smontuje nějaký Pepík tady ze všeho co se dovezlo z Číny nedělá kolo Českým výrobkem. Třeba Merida se také považuje za Německou značku, ale není tajemstvím, že v Německu se kola navrhují i vyvíjí a v Taiwanu je jejich kompletní továrna, což je praktické a ekonomické, jelikož od tamních výrobců pochází většina produkce komponent na kola. A pak se celá kola pouze distribuují do celého světa.

CO JE DOBRÉ SI ROZMYSLET PŘED NÁKUPEM?

Kde nejčastěji budete jezdit?

Tedy silnice, město, terén, les, zpevněné cesty, výlety s dětmi či adrenalinové sjezdy? Případně si musíte říct kde procentuálně více. To vás musí zavést na to jaký druh kola si pořídíte.
Opět je českým nešvarem, nebo módou (pojmenujte si, jak chcete) že si všichni kupují horské kolo, ale pak se kochají po cyklostezkách osazenými bistry a hospůdkami.

Tedy Horské kolo je od slova Hora neboli Mountain Bike. Jak je z názvu patrné je to kolo uzpůsobené do terénu. Ačkoliv se dnes díky kolům 29“ přiblížilo k trekovým kolům. Nicméně stále platí, že převody na horském kole jsou vždy směřovány k tomu, aby cyklista zvládl velké stoupání. Což logicky pak pocítíte na silnici, kde kromě odporu plášťů budete limitování převodem. Taktéž je častým řešením zákazníků, kteří mají svoji hlavu, nebo jim prostě někde někdo vnutil horské kolo „protože je nejlepší“ posed. Koupí si sportovní kolo se sportovní geometrii a pak se snaží vše změnit nastavováním řídítek do výšky, změna sedla a další vymoženosti, jelikož jsou shrbení a vše je bolí.

ATB - Tedy All Terain Bike, vyhází z horského kola, je opatřebo koly s 27,5 nebo 29 plášti. Výhodou je, že je již plně vybaveno pro jízdu na silnicích. Samozřejmě můžete si MTB kolo vybavit sami, ale ne vždy to jde a nebo je to tak jednoduché (a vzhledné), vzhledem k množství rámů a doplňků na trhu. A jak jsem psal, výrobce předpokládá, že kola MTB jsou do hor, kde stojánek a nosič nepotřebujete. Takže přípravu na tyto věci na rámu nenajdete!

Treková kola jsou pro naše české podmínky nejvhodnější (pokud nebydlíte v horách). Kola jsou stejně velká (ráfek mají stejný jako 29“ tedy XX-622) jen jsou pláště nepatrně nižší. Jeho předností jsou ale převody, kde máte stále dnes ještě v předu 3 převodníky (vyšší řady někdy 2, ale vzadu 10 kolečko a více). Taktéž jsou převodníky poměrně větší než horské, proto vám zajistí svižnou jízdu na silnici. Díky odpružené vidlici se nemusíte bát polních a lesních cest. Taktéž pokud budete jezdit 50/50 v terénu lze jednoduše zakoupit vhodnější pláště, pokud na kole nejsou. To je pak již na konzultaci s prodejcem, jelikož by to dalo na další článek. U těchto kol je geometrie nastavena tak, že je posed vzpřímenější a většinou jsou řídítka výše než sedlo již z výroby. Taktéž málo kdo ví že treková kola mají převážně i větší nosnost 140-150 kg, jelikož se počítá brašnami pro cestování.

Silniční! Jak je opět patrné jedná se o kola pro silniční cyklistiku. Dnes už nemusíte být profesionálním jezdcem, abyste si užil sportovní a rychlou jízdu. Silniční kola se dají již pořídit za příznivé ceny. Tyto kola se vyznačují nízkou váhou, rychlými převody a sportovním posedem. Zde počítejte s úzkým pláštěm, což vás limituje spíše na asfalt. Samozřejmě můžete i do terénu, ale je to pro vás i kolo určitý diskomfort.

Další samotná kategorie je Gravel, která je takovým hybridem mezi silničním a trekovým kolem. Širší stavba rámu umožní použít širších plášťů, které jsou opatřeny vzorkem. Vývojem prošly i ostatní komponenty, které jsou vyrobeny přímo pro tyto kola. Taktéž převody jsou uzpůsobeny pro rychlou jízdu na silnici i pohodlí v terénu a kopci.

Stále nevybráno? Tak je tu ještě Fitness řada. Jsou to zase spíše kola do města a silnici. V podstatě jsou to silničky, které mají rovná řídítka. Kola jsou zase lehká, rychlá a pohodlná. Tedy pokud bydlíte ve městě, potřebujete jezdit do práce, tahat kolo do výtahu, patra nebo do vlaku či metra, je to ta pravá volba. Některé modely lze pořídit s kompletní výbavou jako jsou blatníky, nosič atd.

No a co ty nejmenší? Dětská kola jsou ze strany výběru jednodušší. Zde se velikosti rámu nedělají (jen u značek které se snaží zaujmout odlišnosti). Zde se opět řiťte velikostí postavy dítěte a samozřejmě zohledněte jeho „zápal“ do kola a dovednosti. Zlaté pravidlo, je že dítě má kolo obměňovat postupně. Tedy mělo 12“ pak 16“ až vyroste tak 20“ a 24“ a poslední dětské je 26“. Chápu, že někteří rodiče nechtějí utrácet každý rok za nové kola. Ale jak by bylo vám, kdyby vám někdo vrazil kolo o velikost větší? Asi by to nebylo pohodlné…možná byste se i báli nebo se vám v hlavě udělal rovnou blok, že se kola bojíte!
A hlavně nezapomeňte, že stejně tak jako každý dospělý je jiný jsou i děti různé. Takže nedejte jen na tlak prodejců, co se vám snaží něco vnutit, zamyslete se, jak je vaše dítě cyklisticky zdatné a zda se nebojí výzev. 
Ultra lehká kola jsou sice hezký prodejní argument. Ale zde počítejte s cenou jednou tak vetší a choulostivější materiály. No my jsme to zvládly na ocelákách a jsme zdravý taky. A který rodič by si nepřál utahat svou ratolest, aby hezky spinkala :-)

Jak často budete kolo používat?

Tedy kolik kilometrů ročně ujedete. Budete jezdit každý den do práce, víkendové výlety nebo jen tak do obchodu nebo kavárny?
Ono to není o tom, že by vás levné kolo nedovezlo i kolem světa. Nicméně musíte počítat s tím, že levná kola někde s cenou musí šetřit. Tedy opět budou komponenty nižších řad, kde nebude životnost tak dlouhá jako u výších řad. Opět se bavíme o renovovaných značkách, a nikoliv okopírované verze.
Takže to, co sice na začátku ušetříte, bude za pár týdnu nebo rok zase investovat. A věřte, že i když na kole nejezdíte komponenty ztrácí i tak na své životnosti.

Na druhou stranu, kolo je stavebnice, takže lze vyměnit nižší řadu za vyšší. Ale to neplatí vždy, nebo to nezůstane u výměny jen jednoho kusu. Ono i v cyklistice jde vše kupředu, takže třeba zadní 8 kolečko je dnes již „pasé“ a dává se na dětská nebo levná kola. Za pár let už nebude ani v nabídce stejně jako dnes šroubovací 4 a 5 kolečka. Tedy z toho pohledu je vždy lepší si připlatit a koupit kolo dražší, které má střední nebo vyšší řadu komponent, které lze i za pár let obměnit.

 

Kolik měříte centimetrů?

Samozřejmě toto hraje velkou roly ve výběru kola, pokud jste se nerozhodli pro skládací nebo městské kolo. U těch se velikosti prakticky nedělají.
Nicméně je tam rozdíl ve velikosti kol (to na čem je plášť), které tak trochu určuje velikost kola celého. Tedy pokud máte 180 cm asi je nesmysl kupovat skládačku na 16“ kolech, ale spíše 20“ a více. Stejně tak městské kolo s 26“ je lepší pro menší postavy a starší lidé, kde se lépe ovládá oproti 28“.

U ostatních kol tedy trekové, horské, silniční atd. sice existuje pomyslná tabulka velikostí. Nicméně doporučuji velikost rámu řešit až po výběru konkrétního modelu a značky.

Pokud je vaše postava v rozmezí velikostí, je rozhodnutí na vás a kde budete také jezdit. Tedy pokud volíte i přes všechny nevýhody, které jsou popsány horské kolo s 29“ koly, doporučuji následovné. Statný jezdec může dle své úvahy. Zde pamatujte že vyšší rám je konstrukčně delší a opačně. Pokud jste sváteční jezdec nebo začátečník, či přesedláváte ze staré 26“ je větší velikost vhodná pro toho kdo bude stejně na horském kole jezdit po silnici a cyklostezkách. Pokud hodláte navštívit nebo více jezdit v lese, terénu a nebo trail tak doporučuji menší velikost rámu.

Pro dámy a slečny doporučuji opět pokud nejsou zdatné sportovkyně jít do kola s pláštěm 27,5“ je to dostačující, a hlavně rám vám bude vyhovovat jak v terénu tak na silnici. Opět je nešvar na straně mužské populace tlačit ženy někam kam se tlačí jen módní trend. Ale pamatujte dámy, že na tom kole budete jezdit přece vy. Asi byste si sama nekoupila šaty o číslo větší, v kterých se necítíte dobře.

Co se týče silničních kol, štěrkoletú (gravel), a cyklokrosových kol, zde se opravdu zaměřte na geometrii vybraného modelu. To že vám vyhovuje u jednoho výrobce nebo i modelu třeba 52cm rám, neznamená že vám bude pohodlný i nový model. Geometrie se u silničních kol a jejich rámu často hodně liší. Doporučuji tedy mít jistotu o velikosti kola, pokud jste zatím žádné kolo nevlastnil/a zkusit od kamaráda nebo zajít do prodejny kde kolo mají a vyzkoušet. Většina prodejců vám umožní se projet „kolem komína“ nebo na trenažéru v prodejně.

Proto pamatujte, že každý rám může být jiný, a to i u jednoho výrobce. Vždy se zaměřte na tabulku velikostí dané značky a modelu, a ne rady v hospodě. Na našem e-shopu to máte jednoduché, všechny modely kol, mají v názvu rovnou doporučenou výšku postavy konkrétního modelu a značky.

Všeobecný přehled o rozměrech rámů a velikosti postav naleznete zde >>

 

Kolik chcete do nového kola investovat?

To je prakticky to, co jsme už naťukli v předchozích řádcích. Cena kola se odvíjí podle materiálu a technologiích na rámu samotném, a pak samozřejmě na zbytku celého kola.

Tedy levná kola, budou mít ocelový nebo odlehčený rám a komponenty nejnižších řad. To volte, pokud se chcete nadřít nebo hledáte „nerozbitný“ rám pro své ratolesti či sebe.
Střední třída, která začíná dejme tomu někde kolem cca 12-15.000,- bude takovým kompromisem.

Pokud ale od kola očekáváte více a budete jezdit pravidelně zaměřte se obecně na kola od 20-23.000,- S tím, jak cena roste budou (ve většině případů u renomovaných značek) lepší komponenty. Tedy tím není myšleno, jak se často lidé milně domnívají nebo jim poradí kámoši v hospůdce jen jakou sadu přehazovačky nebo přesmykače kolo má. Sice je to také rozhodující ale, jde o komponenty, které nejsou na první pohled vidět, tedy náboje (dnes už třeba opatřené ložisky, pevnou osou atd.), středové osy, hlavová složení, materiály klik a převodů, ráfky, pláště.
A samozřejmě další kapitolou jsou brzdy a různé typy i velikosti brzdových kotoučů. V poslední řadě vidlice a tlumiče kde se cena rapidně liší u základních a vyšších řad.

Top modely budou vybaveny karbonovým rámem, a třeba i koly. Zde je pak i díky ostatním kvalitním komponentům nižší váha, jelikož se jedná o pevnější, a přitom lehčí materiály.

 

Máte nějaké speciální požadavky či omezení?

Třeba barva, výbava, značka, apod..
Většina značek, si hlídá svoji prodejní síť. Není tedy zpravidla možné koupit vaši vysněnou značku u prodejce který ji prostě nenabízí. Nicméně v dnešní době internetu lze kolo pořídit i na dálku. Kvalitní prodejce kolo stejně před posláním nejdříve smontuje a seřídí. Ale samozřejmě zajít na prodejnu v okolí, podpořit místního obchodníka je plus. Navíc se vám rád o kolo postará jak v době garance, tak i mimo.

Barvu určuje převážně trh a samotný výrobce. Některé modely je možné zakoupit i v několika barevných variantách, dle výrobce. Samozřejmě rám je možné přestříkat, nechat přelepit apod. To už je na domluvě s prodejcem a servisem, zda takovou službu nabízí.

Výbavu lze také změnit. Jak bylo řečeno, kolo je stavebnice. V praxi se často mění brzdy za lepší značky nebo vyšší řady. Někomu se třeba nelibí řazení SRAM ale chce zrovna kolo v této barvě, a tak změní osazení třeba za Shimano nebo jinou značku. To samozřejmě také lze, opět záleží na prodejci, jak vám vyjde vstříc.

 

No a ještě pár chytrých rad na závěr.

Čím větší obvod kol (předního a zadního kola) zvolíte, tím rychleji pojedete, nicméně roztočení velkého obvodu vyžaduje větší úsilí. Vliv má i váha. Čím lehčí jsou kola na jízdním kole, tím lépe a ochotněji se roztočí a je k tomu třeba menší úsilí.

Brzdy. Donedávna platilo, že hydraulické kotoučové brzdy jsou výsadou závodníků. Dnes už je najdete i na kole za 15 tisíc korun. Průměrné hydraulické kotoučové brzdy brzdí lépe než špičkové brzdy s gumovými špalky.
Ale nenechte se zmást. To, že kolo má kotoučovou brzdu, neznamená, že se jedná o hydraulickou brzdu. Existuje levnější varianta mechanických kotoučových brzd, jejichž brzdný účinek se s hydraulickými nedá srovnat. A je potřeba jim věnovat péči, ale pořád budou brzdit lépe než ráfkové.

Vidlice je jednou ze stěžejních součástí kola, obzvláště horského. Kvalita vidlice ovlivňuje nejen komfort jízdy, ale především náklady na její údržbu. Obecně lze říci, že méně kvalitní, tedy levnější, vidlice jsou náchylnější k poškození, a tím pádem dražší na provoz. Stejně tak následný servis není u levných možný díky absenci náhrádních dílů nebo se oprava nevyplatí. Vidlice se dělají v několika provedeních. Jsou pružinové nebo se vzduchovou patronou, různé průměry nohou a sloupků a taktéž takzvaný zdvih od 80 až do 170 mm)

Co se týče dalších komponentů jako přehazovačka, přesmykač, řazení, kazeta či řetěz, lze tvrdit, že jejich funkčnost je stejná na kole za 25 tisíc jako na kole za 80 tisíc. Komponenty se ale od sebe liší hmotností a kvalitou materiálu. To se projevý na rychlosti a přesnosti řazení ale také dlouhé životnostní.

Tak přeji hodně štěstí s výběrem kola, mnoho najetých kilometrů. Kdyby jste měli dotaz tak jej směřujte do kometáře nebo email.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Adresa prodejny:

Šlapací kolo - Progress Mode s.r.o.
Zítkova 784/5
41201, Litoměřice
(bývalý hotel Labuť)

Proč nakoupit u nás?

Pro věrné zákazníky máme mnoho výhod.

  • Věrnostní  SLEVA 5% na další nákupy
  • Čím více nakoupíte tím větší slevu získáte - až 27%
  • Doprava ZDARMA při objednávce nad 3.500,-
  • Sleva 2% při platbě předem
  • Platba online kartou v zabezpečeném prostředí
  • více než 85.000 druhů zboží v eshopu
  • U nás skladem znamená opravdu skladem (přes 5.000 položek)
  • ZÁRUKA 5 let téměř na celý sortiment
Jsme tu pro vás:

Online 24h/7dní v týdnu


Prodejna a servis:

Po-Pá - 9:00 - 17:00
So:  zavřeno
Ne: zavřeno

Kontakt
(Po-Pá, 9-16 hod.)
Všechny obrázky a texty jsou chráněny autorským právem