Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Nakupte ještě za 2 000 Kč a máte dopravu ZDARMA
  1. Úvod
  2. Návody a rady
  3. Jak správně vybrat...
  4. Vše o pláštích na kolo
02.03.2017

Vše o pláštích na kolo

Co znamenají různá označení velikostí?

Velikosti plášťů se dnes určují podle evropské normy pro ráfky a pláště ETRTO (Euroean Tire and Rim Technical Organization). V praxi se používá ale také starší francouzské a anglické označení.
Označení ETRTO (např.37-622) udává šířku (37mm) a vnitřní průměr pláště (622mm). Toto označení je jasné a lze jej jasně přiřadit k velikosti ráfku.

 
Označení v palcích (např.28x1,4) udává přibližný vnější průměr (28palců) a šířku pláště (1,4 palce). Ještě je označení ve formě 28 x 1 5 ⁄8 x 1 3 ⁄8 (přibližný vnější průměr x výška pláště x šířka pláště).
Palcové hodnoty nejsou precizní a jednoznačné. Například průměry 559mm (MTB), 571mm(triathlon) a 590mm (holandská cestovní kola) jsou všechny označeny jako 26 palců. Pláště průměru 622 a 635 jsou oboje označeny jako 28 palců. Paradoxně jsou pláště s vnitřním průměrem 630mm označeny jako 27 palců.

 
Tato označení mají původ a smysl z dob přítlačných brzd. Tehdy byl přesný vnější průměr kola dán brzdou.Podle šířky pláště pak byly různé standardy pro vnitřní průměr.
V anglosaských zemích a MTB sportu je palcové označení stále rozšířené.Proto ho budeme i do budoucna uvádět u všech plášťů, i když jen v decimální formě, např. 26x2,25.Podle našich zkušeností je pro většinu uživatelů klasické označení nesrozumitelné.

 

Před několika lety zavedený rozměr MTB plášťů 29 palců má stejný vnitřní průměr jako v Evropě známý rozměr 28 palců – 622 mm. Jako nejnovější je ještě 27,5 palce.Tento se užívá pro MTB kola, která chtějí profitovat z většího průměru, ale nemají dostatek prostoru pro 29" kola.
To může být případ kol s velmi vysokým zdvihem nebo malým rámem. Pláště 27,5 palce mají vnitřní průměr 584 mm a jsou identické se starým francouzským označením 650.

 

Francouzská hodnota velikosti (například 7000x35C) udává přibližný vnější průměr(700mm) a šířku pláště (35 mm). Písmeno na konci je odkaz na vnitřní průměr. C je v tomro případě 622mm. Francouzské označení neexistuje pro všechny velikosti, tak není např.udávánou MTB velikostí.

  

Vejde se plášť do mého rámu?

U zvlášť širokých plášťů vyvstává někdy otázka, jestli se vejdou do rámu. Prosím měj na paměti,že při tolika modelech kol nemůžeme zkoušet kompatibilitu se všemi plášti. Je tedy na vás aby jste se nejlépe drželi velikosti plášte který máte dodán na kole. Pokud chcete z jakéhokoliv důvodu plášt vyměnit za širší, doporučujeme zvolit plášt, tak aby měl nejméně 5mm z každé strany u zadní stavby kola a nepřekážel případně pákovému nebo čelistovému systému brzd.
Především buďte opatrni při výběru pláště s dézénem přesahující do boku pláště.

  

Proč jsou pláště často užší, než je uvedená šířka?

Pro zaručení dostatku místa pro pláště v rámu,využívá většina výrobců plášťů povolenou toleranci (+/- 3mm) spíš směrem dolů. Materiály kostry pláště jsou čím dál kvalitnější. Tím pádem se pláště po montáži nepovolují. Kromě toho hraje také velkou roli tlak vzduchu. Při maximálním tlaku je objem pláště větší, než při minimálním. A čerstvě namontovaný plášť se časem trochu roztáhne. To může udělat rozdíl 1-2 mm. Šířka pláště se měří na nejširším místě, tedy na bočních blocích.

 

Jaké existují velikosti?

Pro každé označení velikosti najdeš odpovídající ETRTO velikost. Zde se pokusíme uvést všechna označení používaná v součastnosti nebo v dřívějších dobách. Údaje s klasickým lomítkem bývají často i na starších pláštích i na současných.

 

Jaký plášť je vhodný na jaký ráfek?

Průměr pláště musí souhlasit s průměrem ráfku.Velikost pláště 37-622 je například pro ráfek 622x19C. Kromě toho musí být šířka pláště přizpůsobena vnitřní šířce ráfku. Tabulka uvádí možné kombinace šířky pláště a ráfku podle ETRTO. Je také mnoho kombinací, které nejsou v tabulce, ale v praxi přesto fungují. Obecně platí, že jejich použití je pak samozřejmě na vlastní nebezpečí. Bohužel ETRTO někdy pokulhává za realitou.Dnes jsou například stále oblíbenější velmi široké ráfky, Jejich použití má smysl, protože dodatečně stabilizují plášť. Lze více snížit tlak, aniž by nastal pocit, že kolo „plave“.

 Vnitřní šířka ráfku
šířka pláště13C15C17C19C21C23C25C27C29C

18

X        
20X        
23XX       
25XXX      
28 XXX     
32 XXX     
35  XXX    
37  XXXX   
40  XXXX   
42  XXXXX  
44  XXXXX  
47  XXXXXX 
50  XXXXXX 
52  XXXXXXX
54   XXXXXX
57   XXXXXX
60   XXXXXX
62   XXXXXX

  

Jaký je vlastně rozdíl mezi 28" a 29"?

Úplně hloupá odpověď na tuto otázku by byla, že přesně jeden palec. Šlo by ale také říct, že žádný rozdíl není. Obě velikosti mají stejný vnitřní průměr 622mm a tím pádem je lze namontovat na stejný ráfek. V Evropě je 28" tradiční velikostí pro cestovní kola. V mnoha zemích je to dokonce vůbec nejčastější velikost plášťů. Mimo Evropu je průměr ráfku 622mm používán jen zřídka. Své by o tom mohli říct cestující, kteří sháněli ve světě náhradní plášť pro své 28" cestovní kolo. Velikost 29" byla zavedena před několika lety pro MTB v Americe. Označení vzniklo proto,že MTB pláště jsou objemné a vnější průměr odpovídá přibližně 29". V každém případě jsou oba údaje velmi nepřesné. Úzký 28" plášť např. 23mm, jak bývá často u silničních kol, je ve skutečnosti svým vnějším průměrem něco přes 26". U šířky 40 mm to přibližně odpovídá 28". U velmi širokých plášťů 60 mm nebo více, je vnější průměr již téměř 30".

 

Jak smysluplné jsou nové velikosti 27,5" a 29"?

Na trhu se nové rozměry jasně etablovaly. A to z jasného důvodu, přednosti velkých kol převládají nad jejich nedostatky. Samozřejmě 29" kola jsou o něco těžší, méně obratná a možná méně tuhá ale v terénu jedou přes překážky výrazně lépe. Styčná plocha je větší a tím pádem záběr pláště výrazně lepší. Ovšem ne v každém rámu je dostatek místa pro 29" kolo.Např. velmi malé rámy nebo kola s velmi velkým zdvihem. Zde nezbívá nic jiného než použít 27,5" kola.

 

Z jakých částí sestává plášť?

Plášť pro kola se stává ze tří základních částí kostry, jádra patky a běhounu z gumy. Téměř všechny pláště mají navíc ochranný pás proti defektu. Jádro stanovuje průměr pláště a zajišťuje jeho bezpečné usazení v ráfku.

Většinou je jádro z drátu. U skládacích plášťů je místo drátu použit kruh z aramidových (kevlarových) vláken. Kostra je „lešení“ pláště. Textilní tkanina je oboustranně pogumovaná a střižena v úhlu 45°. Díky tomuto úhlu ke směru jízdy,dává kostra plášti potřebnou stabilitu. Většina kostrer plášťů je z polyamidu (nylon). Podle stupně kvality mají pak tyto materiály různou hustotu vláken.

Směs pláště sestává z více součástí:

  • Přírodní a syntetický kaučuk
  • Plniva, např. saze nebo oxid křemičitý / silica
  • Změkčovadla, naoř. oleje,tuky
  • Látky zabraňující stárnutí
  • Vulkanizační látky např. Síra
  • Vulkanizační urychlovače např.zinkoxid
  • Pigmenty, barviva
  • Podíl kaučuku je při tom podle směsi 40-60%. Plniva jsou 15-30% a zbylé látky cca 20-35%.

 

Co znamenají čísla EPI u kostry pláště?

Hustota tkaniny kostry se udává v EPI nebo TPI (Ends per Inch,Threads per Inch = vlákna na palec) Jsou pláště s různými údaji od 25 až 330 EPI kostrami.
V podstatě je plášť tím kvalitnější,čím hustší je tkanina kostry. Jemná kostra je nutná pro nízký valivý odpor a dobré jízdní vlastnosti. Zároveň se zvyšuje ochrana proti defektu, protože hustě tkanou kostru je těžší propíchnout. Jen pro nejjemnější 127epi kostru to již neplatí. Tady je každé vlákno velmi tenké a tím zranitelnější. Optimální kompromis mezi váhou a robustností je 67 epi.

U většiny top plášťů je použita 67 epi kostra. S použitím 127 epi kostry se může ještě o něco snížit váha a valivý odpor. Rozhodně jsou tyto pláště současně náchylnější k poškození vnějšími vlivy. Proto se používá 127 epi kostru záměrně jen pro lehké závodní pláště, kde obzvlášť záleží na váze. Naprostá většína plášťů ve světě se vyrábí z hrubého materiálu 20 nebo 24 EPI.

Pozor při porovnávání údajů EPI. Často bývá spojen počet vláken několika vrstev. Údaj 200 TPI pak například znamená, že pod běhounem jsou 3 vrstvy po 67 epi. U všech údajů nad 150 můžeš vycházet z toho, že se jedná o takové součty. Zpravidla jsou tyto vrstvy pod běhounem tři.

 

Existuje optimální směs?

Směs má splňovat požadavky na různé vlastnosti, které jsou často protichůdné. Nízký valivý odpor, dobrá přilnavost, malý oděr, dlouhá životnost, stabilní bloky vzorku (MTB). Zvláštní pozornost je zaměřena na konečný rozpor mezi nízkým valivým odporem a dobrou přilnavostí za mokra. Dobrá přilnavost znamená, že plášť má „pohltit“ hodně energie, zatímco pro nízký valivý odpor je nutné aby směs „spotřebovala“ pokud možno co nejmíň energie. Dobrého kompromisu se dosáhne například plnidlem Silica. Nasazujeme jak univerzální směsi sdružující pokud možno všechny potřebné vlastnosti, tak specielní směsi s extrémními vlatnostmi.K univerzálním patří například směs ENDURANCE u Marathonu nebo SPEEDGRIP u sportovních plášťů. Velmi efektivní možnost pro spojení více vlastností je technologie Triple compound. Na různých místech běhounu- podklad,střed,okraj- jsou nasazeny různé směsi, které tam prokazují své silné stránky.

 

Co je drátový plášť?

Drátový plášť je nejčastějším řešení pro pláště kol. Drátový kruh v patce pláště zabraňuje vyskočení pláště z ráfku po jeho nafouknutí. Mezinárodní označení pro drátový plášť je Clincher.

Co je skládací plášť?

Skládací plášť je v podstatě opak drátového pláště. Drát je nahrazen svazkem kevlarových vláken. Proto lze plášť jednoduše složit a podle velikosti je cca o 50-90g lehčí. V současné době je tento typ nutností pro bezdušové systémy Tubeless a jim podobné. Své uplatnění mají i ve sportovním odvětví, kde jsou pužívany především pro nižší váhu a skladnost.
Co oceníte je především snadnější montáž a demontáž, v podstatě lze i rukou. Pokud často měníte pláště podle počasí, terénu nebo potřeby zajisté toto provedení oceníte. 

 

Co je galuska?

Galuska, také Tubular nebo Collé, je duše všitá přímo do pláště. Ten se pak lepí na specielní ráfek.

Mnoho profi jezdců na galusky nedá dopustit, protože pocit z jízdy s ní je prostě lepší,má prý víc „života“ rozuměj obzvlášť poddajné chování v zatáčkách a při odvalování. Minimálně co se týká valivého odporu je tato doměnka překonaná. Moderní skládací pláště jsou na tom již delší dobu stejně nebo se dokonce odvalují lépe.
Jasnou předností galusky jsou její vlastnosti po defektu. I při rychlém defektu zůstane plášť na ráfku. Jezdec může s jistotou jet pomalu dále a vyčkat na příjezd doprovodného vozidla. Galusky umožňují úsporu váhy na kole. Protože galuskové ráfky nepotřebují žádné boky pro udržení tlaku,jsou lehčí. Samotná galuska váží pak přibližně stejně jako skládací plášť s duší.

Nevýhodou je manipulace, Nalepení galusky na ráfek pomocí lepidla je mnohem obtížnější, než montáž drátového pláště. Také nelze galusku opravit pomocí záplaty, jako duši. Při malých defektech si lze vypomoci těsnící tekutinou. Jinak je nutné vyměnit celou galusku. Také výroba je mnohem nákladnější. Proto jsou také kvalitní galusky tak drahé.

  

Co je bezdušový plášť?

U systému Tubeless (bezdušový systém) není zapotřebí žádná duše. Plášť i ráfek jsou vyrobeny tak, že se navzájem těsní. Je potřeba speciální ráfek a speciální plášť případně sada na celý bezdušový systém.

Jsme přesvědčeni, že Tubeless je pro pláště technologií budoucnosti. Pokud jde o výkon na biku, přináší Tubeless technika jednoznačné výhody. Je jedno, jestli jde o MTB, silniční nebo cestovní kolo. Pro všechny sportovně orientované jezdce je Tubeless ta správná volba.

Bezdušové pláště přinášejí jednoznačné výhody v rychlosti, komfortu, záběru a ochraně proti defektu. Je odstraněno nežádoucí tření mezi duší a pláštěm. Tím je valivý odpor ještě nižší než u superlehkých závodních plášťů. Na bezdušových pláštích lze bez ztráty výkonu jet při nižším tlaku. To přináší jasnou výhodu v komfortu ale výrazně větší kontrolu v kritických situacích a na špatném povrchu. Zároveň přinášejí bezdušové systémy vysoký stupeň ochrany. Nebezpečí průrazu je zřetelně menší. Náhlý únik vzduchu díky prasklé duši nebo utrženému ventilku je vyloučen. K tomu fungují bezdušové systémy velmi dobře s ochrannou tekutinou která během zlomku sekundy zacelí průpichy.

  

Co znamená Tubeless Ready resp. Tubeless Easy?

Tubeless ready pláště nejsou bezdušové pláště. Lze je ale pomocí těsnící tekutiny specielním postupem proměnit v bezdušové. Schwalbe Tubeless Ready pláště mají specielně formovanou patku. Tato dobře těsní a drží na ráfku.

Tubeless easy je nejnovější varianta plášťů Tubeless ready. Nová monofilní tkanina na boku pláště (Snake skin) umožňuje extrémně snadnou konverzi na Tubeless. Těsnící tekutina je nutnost, ale montáž je stejně jednoduchá, jako u tubeless pláště. Zdlouhavý proces s intenzivním protřepáváním a dohušťováním odpadá.

Tubeless Easy je standard u všech vysoce kvalitních Schwalbe MTB Evo plášťů(Evolution line). Tubeles easy nahrazuje dosavadní jak Tubeless tak Tubeless ready provedení.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
 

Adresa prodejny:

Šlapací kolo - Progress Mode s.r.o.
Zítkova 784/5
41201, Litoměřice
(vedle pivovaru Labuť)

Proč nakoupit u nás?

Pro věrné zákazníky máme mnoho výhod.

  • Pro nově registrované SLEVA 5%
  • Čím více nakoupíte tím větší slevu získáte - až 27%
  • Doprava ZDARMA při objednávce nad 2.000,-
  • Sleva 2% při platbě předem
  • Platba online kartou v zabezpečeném prostředí
  • U nás skladem znamená opravdu skladem
  • ZÁRUKA 5 let téměř na celý sortiment
  • Nabízíme celý sortiment výrobců
Rychlý kontakt
Po-Pá 9-17
Všechny obrázky a texty jsou chráněny autorským právem
 
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.